Lerares uit Middelrode overdonderd door massale bijval op Facebook na noodkreet over onderwijs

1175011_671098382902971_1157872608_n

18-09-2013 op OmroepBrabant.nl

Het begon voor docente Linda van der Steen uit Middelrode als een relaas op Facebook om stoom af te blazen na een hectische dag. Maar wel één met een hele serieuze ondertoon: “Ik maak me ernstige zorgen over de toestand van het onderwijs. Over de leerkrachten en de kinderen. De basis wordt hier namelijk gelegd.”

Haar noodkreet is in een paar dagen tijd al bijna 12.000 keer gedeeld op Facebook en levert massale bijval op. “Ik ben totaal overdonderd. Mijn verhaal heeft mensen echt geraakt”, zegt Van der Steen woensdag tegen Omroep Brabant.

Van der Steen werkt als invalkracht op verschillende scholen. Ze merkt dat veel collega’s in het onderwijs op hun tandvlees lopen. “Er is continu hectiek, herrie, prikkels. De druk is letterlijk voelbaar. Docenten dreigen nu al om te vallen, terwijl het nieuwe schooljaar nog maar net is begonnen.”

Burn-out
Drie jaar geleden werd ze zelf ook getroffen door een burn-out. “Het ging helemaal niet goed met me, ik leefde echt naar de vakanties toe, puur om op adem te komen.”

“Ja, we hebben veel vakantie. Broodnodig. Dan worden we vaak ziek. Maar helaas ook steeds vaker buiten hun vakanties. Omdat het werk nooit af is. Commissies, oudergesprekken, lessen maken, voorbereiden, nakijken, mailen, vergaderingen, scholing, cluster 1, 2, 3, of 4 leerlingen, sommigen passen op tijdens het overblijven, continurooster.”

Mailbox puilt uit
Haar mailbox puilt uit sinds ze de aanklacht tegen het onderwijssysteem publiceerde. “Wildvreemden schrijven dat ze m’n verhaal herkennen en dat ze zijn geraakt. Ik word overstelpt met bedankjes en tips. Ook zijn er mensen die naar de regering willen stappen en mijn verhaal in hun betoog willen betrekken.”

“Kijk, klagen doen de leerkrachten niet. Ze hebben het mooiste beroep ter wereld. Maar overvolle klassen, waar de kinderen hun kont nog niet kunnen keren, administratieve rompslomp en prachtige nieuwe gebouwen waar nergens rekening wordt gehouden met een moment van rust, vertel mij maar eens wie dat kan bedenken.”

‘Terug naar de basis’
Wat de oplossing is? “We moeten terug naar de basis”, zegt Van der Steen. “Minder bureaucratie, minder plannen schrijven en minder vergaderen. Er moeten meer rustmomenten komen, zodat we ons puur kunnen bezighouden met de kinderen. Het blijft een prachtig beroep, maar een stukje bewustwording is hard nodig.”

Geef een reactie

