Minder zorg, meer educatie

995517_727076830642244_749235472_n

In Rotterdam Zuid is een basisschooldirecteur bezig met het professionaliseren van zijn team. Hij zegt onder andere dat er binnen het onderwijs teveel associatie is met zorg en te weinig met educatie. Ik kan heel goed begrijpen waarom hij dit zegt. Als ik kijk naar hoeveel tijd wij binnen de PABO les hebben gekregen over leerlingenzorg, is dit erg veel ten opzichte van de kennis die we vanuit de opleiding opdoen over educatie. Nu ik bijna klaar ben met mijn studie merk ik dat ik veel behoefte heb om nog meer te leren over klassenmanagement en didactiek. Ik ben bang dat dit mij vanuit de PABO niet meer aangeboden gaat worden in de komende maanden.

Stiekem ben ik het wel met de schooldirecteur eens dat het belachelijk is dat er mensen voor de klas staan in het basis-, middelbaar, beroeps- en wetenschappelijk onderwijs die onvoldoende de vaardigheden beheersen die er van hen verwacht kunnen worden.

Het videodagboek van de Rotterdamse schooldirecteur is hier te vinden!

2 Reacties op “Minder zorg, meer educatie

  1. Doordat je mijn blog via de mail volgt (dank!) ben ik jouw blog gaan bekijken en lezen.
    Een tijdje terug heb ik een interview in de VPRO gids gelezen over Eric Van’t Zelfde en zijn twee broers (allebei rechters) die in Schotland naar school zijn geweest. Dank om me hier weer aan te herinneren. Wat een inspirerende man en hoe herkenbaar al zijn analyses van wat er mis is in het onderwijs. Nog mooier is het wat hij in Rotterdam doet. Eric als minister van onderwijs over 10 jaar-zoals hij zelf zegt – wat zou dan mooi zijn.

  2. Pingback: Doe mij maar meer van’t Zelfde – Superschool | juffiegelukkigonderweg·

Geef een reactie

