Meervoudige intelligentie

intelligenties

De theorie van meervoudige intelligentie van Gardner is een theorie die ik wil toepassen in mijn onderwijs. Het is van belang dat de verschillende intelligenties bij kinderen worden aangesproken en ontwikkeld. Het leerproces van menswording kan op verschillende manieren verlopen. Gardner vindt dat we minder tijd zouden moeten besteden aan het indelen van kinderen en meer aandacht moeten geven aan het helpen van kinderen om hun natuurlijke talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Binnen de meervoudige intelligentie spreekt van acht verschillende intelligenties; de talige intelligentie, de logisch-mathematische intelligentie; de visueel-ruimtelijke intelligentie; de muzikaal-ritmische intelligentie; de lichamelijk-kinesthetische intelligentie;de interpersoonlijke intelligentie; de intrapersoonlijke intelligentie en de natuurgerichte intelligentie. Deze laatste intelligentie is pas recentelijk ontdekt.

Bron: Alkema, Van Dam, Kuipers, Lindhout en Tjerkstra, Méér dan onderwijs, 2009.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s