Actiegroep: ‘Citotoets moet geen afrekening zijn’

61701_469683846432140_730217546_n

‘Wat als een kind heel technisch is, maar niks over techniek op school krijgt? Dan mist het een hele hoop. Scholen moeten meer aandacht geven aan onder meer kunst en cultuur. Er wordt nu teveel gefocust op de Citotoets.’ Tineke Bruin van actiegroep Op weg naar geweldig onderwijs wil de politiek bewust maken van het idee dat de Citotoets in de loop der jaren een afrekening is geworden. In tegenstelling tot wat vele media beweren is de actiegroep niet tegen de Citotoets. Bruin, zelf directeur van een basisschool: ‘We zijn voor goed onderwijs. Natuurlijk zijn taal, rekenen en lezen het meest belangrijk op school, maar het is niet het enige. In plaats van voor de zoveelste keer de toets te oefenen kan aandacht worden gegeven aan andere onderdelen, zoals filosofie. Reken elkaar niet af op de uitslag van de Citotoets.’ Bruin doelt hiermee onder meer op de manier waarop het niveau van de leerling wordt bepaald.’ Je vormt na acht jaar een beeld van een kind, dan kan de Citotoets niet allesbepalend zijn. Het is een momentopname. Dit betekent echter niet dat je de toets niet serieus moet nemen.’ Daarnaast wordt de kwaliteit van scholen volgens haar teveel bepaald door toetsuitslagen. ‘Er zijn zoveel aspecten belangrijk. Is het klimaat in orde? Gaan de leerlingen goed met elkaar om? Wordt er actie ondernomen als dit niet het geval is?’ De actiegroep hoopt dan ook dat scholen meer eigen verantwoordelijkheid krijgen. Bruin: ‘Kinderen hebben meer nodig dan aandacht voor zaakvakken alleen.’

Uit: Schooljournaal, 11-01-2014

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s