Onderzoek rijke leeromgeving

Basiskenmerken voor een brede ontwikkeling zijn emotioneel vrij zijn, zelfvertrouwen en nieuwsgierigheid. Deze basiskenmerken zorgen voor de pedagogische ondergrond waarop de brede persoonsontwikkeling vorm kan krijgen. Deze brede persoonsontwikkeling leidt tot een steeds groter wordende zelfstandigheid. Doelen voor de brede ontwikkeling zijn:

* Actief zijn, initiatieven nemen en plannen maken
* Communiceren en taal
* Samen spelen en samen werken
* Verkennen van de wereld
* Uiten en vormgeven
* Voorstellingsvermogen en creativiteit
* Omgaan met symbolen, tekens en betekenissen
* Zelfsturing en reflectie
* Onderzoeken, redeneren en probleemoplossen

Drie kenmerken van ontwikkelingsgericht onderwijs zijn: betekenisvolle activiteiten, bemiddeling van de leerkracht en brede ontwikkeling als doel.

Kenmerken van de jongste kleuter tegenover kenmerken van de oudste kleuter zijn in onderstaand schema te zien:

kenmerken kleuters

In de onderbouw heeft de leerkracht met hele andere kenmerken te maken dan in de midden- en bovenbouw. In de onderbouw leren kinderen op een andere manier. Zij leren incidenteel en vooral door te spelen. In de midden- en bovenbouw leren kinderen vooral door boeken en leertaken. Er zijn drie hoofdstromingen van onderwijs te onderscheiden als het gaat om de visies op het onderwijs bij jonge kinderen. Deze drie visies zijn inclusief kenmerken opgenomen in onderstaande tabel:

kenmerken visies op jonge kind

De leerkracht gebruikt de vijf impulsen tijdens het participeren volgens basisontwikkeling:

1. Gezamenlijke oriëntatie op de activiteit
2. Verbeteren en verdiepen van de activiteit
3. Verbreden naar andere activiteiten
4. Toevoegen van nieuwe handelingsmogelijkheden
5. Reflecteren op de activiteit

Leren, wat is dat eigenlijk? Er zijn diverse aandachtspunten bij leren:

– Leren is niet alleen cognitief (Gardner, meervoudige intelligentie)
– Er zijn verschillen in leerstijlen (Vermunt en Kolb)
– Het leerproces kunnen we in fasen verdelen (Gagné en Gal’perin)
– Het leerproces kent verschillende soorten leren (leervormen)

Een overzicht van leervormen is in onderstaand figuur weergegeven:

leervormen

De triadische relatie houdt in dat er iemand is die zorgt voor het leren, iemand die leert en iets dat wordt geleerd.

Het ontwikkelingsniveau van een kind wordt beïnvloed door leeftijd, leefwereld, belevingswereld en lichamelijke, cognitieve, sociale en morele ontwikkelingsniveau.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s